<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Elektrikáři egyptských faraonů</title>
		<description>Diskutujte Elektrikáři egyptských faraonů</description>
		<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina</link>
		<lastBuildDate>Thu, 07 May 2026 19:17:41 +0000</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.novakoviny.eu/component/jcomments/feed/com_content/1138" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Honza napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-938</link>
			<description><![CDATA[To Vl.Čech : ... no vidíte.....já si taky neumím představit jak tavili měď...ale je naprosto prokázáno že měď znali a uměli opracovávat. Rozumím vám...je prakticky nemožné sestavit generátor když nevím co má dělat. Ale dovolím si upozornit že to nevěděli ani staří Parthové a vyrobili baterii. Kdysi dávno mě upoutal v myslím Enigmě jeden nadpis "Na co potřebovali Toltékové elektromotor?". ... V tom článku byly popisované vykopávky na Toltéckém pohřebišti, kde se našel plochý talíř a na něm dobře viditelný krásný nákres schémy "elektromotoru" Podotýkám že ten talířek byl starej myslím 3500 let(omlouvám se znalcům za případnou chybu) Když jsem se na ten obrázek podíval, bylo mi jasné že se nejspíš nedívám na motor, ale na elektrogeneráto r. Musíme se smířit s tím že staré civilizace měli znalosti které získaly "nějak" Jsou indicie i důkazy, že je měly....kde je ale získaly ty civilizace?. To nevíme. Ten časopis už nemám je to asi tři-čtyři roky, takže vám to nedokážu. Ale je to tak]]></description>
			<dc:creator>Honza</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 23:26:58 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-938</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Cech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-937</link>
			<description><![CDATA[permanentní magnety staří Egypťané zřejmě neznali... ta magnetická hornina leda]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Cech</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 19:51:18 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-937</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Cech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-936</link>
			<description><![CDATA[víte, myslím to takhle: my víme CO vyrobit a přemýšlíme JAK by to mohli ti staří vyrobit. Kdežto ti staří vynálezcové museli nejprve přijít na to CO vyrobit, a pak teprve JAK toho dosáhnout. Nedovedu si třeba představit, jakým způsobem přišli na to, jak vyráběti onu měď. Ta se nedá vyrobit prostým roztavením rudy ani v tom největším a nejteplejším ohništi...]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Cech</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 19:49:31 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-936</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Cech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-935</link>
			<description><![CDATA[Pane Honzo, míte pravdu. Být Starým Egypťanem, asi bych resignoval na výrobu drátu. Pokusil bych se vyklepat tenoučký Cu, Ag, Au, Sn, nebo jaký plech, nastříhal bych ho na úzké proužky. Ovšem ta isolace asfaltem není špatný nápad, kdysi se drátky isolovaly šelakem. Ten by byl lepší, protože snese i vyšší teploty než asfalt... ale i asfalt by byl asi použitelný... Pokud byste se smířil se AC proudem, dovedu si představit i antickou výrobu komutátoru. Ovšem NEDOVEDU SI PŘEDSTAVIT hroudu magnetické horniny, která by vytvořila aspoň jakés-takés použitelné magntické pole. V tom je podle mne zásadní problém. Nu a pak je mi záhadou, jak by ti staří na všechno to přišli...]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Cech</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 19:48:53 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-935</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Honza napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-931</link>
			<description><![CDATA[pokračování: Cívka je v podstatě smyčka,když je dostatečně velká a "rozumný" počet závitů... Izolaci bych vyřešil jak už jsem uvedl asfaltem. Umístění magnetu kolem cívky fakt není problém. Neříkám že by to byl nějaký ohromný zdroj energie. Ale v zísadě to není nic nemožného a jsou to všechno materiály v tehdější době známé. A jako cívka by fungoval i měděný plech za určitých podmínek..nemus el by to být zrovna drát který jak tady správně uvedl jeden z přispívajících, je dost těžké vyrobit primitivní technologií starých Egypťanů.]]></description>
			<dc:creator>Honza</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 11:11:01 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-931</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Honza napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-930</link>
			<description><![CDATA[Pánové,/a teda dámy případně/ dokonalým izolantem by mohl být asfalt. Nákres rád dodám, omlouvám se nečekal jsem takový zájem. Už dlouho se zabývám projektem výroby elektřiny jenom za pomoci cívky otáčející se v mag. poli permanentních magnetů. Nic zvláštního, takové dynamo na menších motorkách je zkonstruované stejným způsobem. Nedá to nic moc, ale na rozsvícení žárovky by to stačilo. Nepředstavuju si že Egypt té doby by měl potřebnou technologii na vytvoření dokonalé cívky a magnetu.]]></description>
			<dc:creator>Honza</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 11:10:16 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-930</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Cech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-929</link>
			<description><![CDATA[no, nevím kde by pan Honza sehnal hroudu magnetické horniny, jak by vytepal drát a jak by ho isoloval... prostě udělal to způsobem, jako ti staří...myslím si, že by to bylo nad jeho technicko-sháně čské možnosti. Ale snad by to ti staří i dokázali, protože možná měli zričnost, kterou pan Honza nemá... ale kdyby to aspoň kresbou vysvětlil, jak to myslí, možná tomu jenom nerozumíme... Ovšemže značkou "Ideál" by byl nejlépe funkční model, vyrobený zmateriálů a způsobem těm starým Egypťanům dostupným...]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Cech</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 09:26:45 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-929</guid>
		</item>
		<item>
			<title>j.a.n. napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-928</link>
			<description><![CDATA[Naprosto s Vámi souhlasím, nechtěl jsem Vám oponovat. Jen mě nad Vaším příspěvkem napadlo, že by bylo zábavné tyhle věci po nakreslení i skutečně zkoušet. Dělal jsem to už s tzv. bagdádským článkem, kde ale stačilo jen okopírovat vzor. Tohle by bylo o kus dál: zkoušet, co s jejich technologickými možnostmi mohli a jak by to fungovalo. Dobrá inspirace pro další práci :-)]]></description>
			<dc:creator>j.a.n.</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 08:26:46 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-928</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Cech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-927</link>
			<description><![CDATA[Samozřejmě! Máte pravdu, pane Nováku. Mne jenom zajímalo, jak to pan Honza myslel. K tomu by stačil náčrt, asi by nevyráběl maketu, nebo dokonce model... Pro účel vysvětlení myšlenky obvykle postačí obrázek, nebo náčrt...]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Cech</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 04 Jan 2015 08:11:51 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-927</guid>
		</item>
		<item>
			<title>j.a.n. napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-926</link>
			<description><![CDATA[Drát a izolace jsou opravdu problém, stejně jako spousta dalších věcí, které nám dneska připadají samozřejmé. Ale úplně vyloučit to nejde, i když pravděpodobnějš í je, že kvůli tomu museli jít trochu jinou cestou než dneska my (základní problém je už třeba i to, jak by napětí vůbec indikovat). Rčení, že technik kreslí je správné - a ještě víc: technik i zkouší. To je dobré téma na knihu nebo film :-).]]></description>
			<dc:creator>j.a.n.</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 03 Jan 2015 22:34:56 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-926</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Cech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-925</link>
			<description><![CDATA[Tak tohle se mi jeví jako nejméně pravděpodobné. Představte si, že máte tedy dostatečně dlouhý Cu drát. Dokážete ho udělat dost tenký, abyste natočil rozumně velkou cívku s jakýmsi slušným počtem závitů? Čím byste ve starověku drát isoloval? Myslíte si, že by šlo sestavit i komutátor? kartáčky či uhlíky? A jak by musela být veliká ta hrouda magnetické horniny, aby vytvořila aspoň jakás-takés magnetické pole? Nebo byste chtěl otáčet (pohybovat)tou hroudou před cívkou, aby se indukoval střídavý proud? Tohle se mi opravdu nezdá... nejde nějak ukázat obrázek toho generátoru(tužk opisný náčrt), jak jste to myslel? Měl jsem kdysi šéfa, který říkával: "technik nemluví, technik kreslí!"... snad by nám mohl pomoci přímo pan Novák. Možná Vám prostě jenom nerozumím, jak to myslíte....]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Cech</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 03 Jan 2015 20:06:42 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-925</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Honza napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-924</link>
			<description><![CDATA[Staří Egypťané znali magnetické horniny a měli měď...Zní to fantasmagoricky ale zaznamenal jsem indície které naznačují že starověké civilizace mohli znát princip výroby energie pomocí cívek otáčejících se v magnetickém poli..cívku není těžké zkonstruovat když víte jaký má mít tvar.]]></description>
			<dc:creator>Honza</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 03 Jan 2015 18:21:00 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-924</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastmil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-842</link>
			<description><![CDATA[Pro pana Učitele: Nejsem znalcem češtiny, ale s Vaším komentářem: "uměli jí prakticky využívat" Ji, ne jí! Jí je úplně jiný pád (komu - jí) a věta takhle nedává žádný smysl. Tak úplně nesouhlasím. Autor mohl mít na mysli: "uměli TÉ elektřiny prakticky využívat"... (genitiv) pak by možná mohl autor napsat :"uměli JÍ využívat"... (užívat čeho) Snad tato věta má stejný smysl jako: "uměli TU elektřinu využívat"... pak ovšem: "uměli JI využívat" (užívat co) Ale je docela možné, že se pletu. Pak prosím o poučení.]]></description>
			<dc:creator>Vlastmil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 08 Nov 2014 10:48:24 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-842</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Jan Pelc napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-841</link>
			<description><![CDATA[Rád bych se podělil o nápad, který byl závěrem jistého snu. Jestli ti Egypťané, když malovali obrazy v pyramidách, nepracovali průběžně při stavbě. Oni mohli malovat, když místnosti a chodby neměly ještě stropy a svítilo jim tam sluníčko. Zvláštní sen, nemyslíte?]]></description>
			<dc:creator>Jan Pelc</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 08 Nov 2014 05:14:31 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-841</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Učitel napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-623</link>
			<description><![CDATA["uměli jí prakticky využívat" Ji, ne jí! Jí je úplně jiný pád (komu - jí) a věta takhle nedává žádný smysl.]]></description>
			<dc:creator>Učitel</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 19 Jul 2014 09:58:45 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-623</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Martin napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-370</link>
			<description><![CDATA[Mohla by tým tajomstvom byť elektrolumunisc encia? Aká je pravdepodobnsť, že Efypťania mohli objaviť materiál schopný elektroluminisc encie?]]></description>
			<dc:creator>Martin</dc:creator>
			<pubDate>Sat, 12 Apr 2014 06:33:52 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-370</guid>
		</item>
		<item>
			<title>j.a.n. napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-281</link>
			<description><![CDATA[Většina těch hrobek je vytesaných hluboko do skály (v některých jsem byl), tam to zaklopit nešlo. Zajímavé elektrické vlastnosti mají některé krystaly a nejspíš to různí šamani a kněží už ve starověku mohli znát. Až bude čas, dám na Novákoviny článek na tohle téma]]></description>
			<dc:creator>j.a.n.</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 19 Mar 2014 09:43:39 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-281</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Jillian napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-280</link>
			<description><![CDATA[Chtělo by to vyzkoušet. Voltův článek má i dost velký odpor a pokud jich naskládáme stovku do série, bude odpor stonásobný. Třeba to může stačit, nevím, ale na doutnavý výboj je 100 V takové rozumné technické minimum. Elektrostatický generátor může mít mnoho forem. VdG je možná až příliš složitý pro danou aplikaci, jde to i jednodušeji. Navíc možná Egypťané žádné moderní světlo neměli a většinu toho namalovali ještě než komory zaklopili stropem a/nebo měli (olejové, voskové...?) lampy s krytem, který zachytil většinu sazí. ----- Chemoluminiscen ce se používá i dnes, ale jen omezeně, protože zatím není nijak praktická. Přitom jde o technologii známou i starověkým alchymistům, takže svítit v pyramidách s tím teoreticky mohli, ale budoucnost bych v tom neviděl. Je jen málo aplikací, kde by to mohlo konkurovat LED zdrojům.]]></description>
			<dc:creator>Jillian</dc:creator>
			<pubDate>Wed, 19 Mar 2014 08:59:25 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-280</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-273</link>
			<description><![CDATA[Myslet si vlastně můžeme cokoliv... Nevíme totiž docela přesně co všechno ti staří znali. Voltův sloup by byl opravdu docela vhodný zdroj pro nějaké výboje... záleží na tom, z jakých elektrod by byl složen... stříbro a zinek? Měď a zinek? Nebo dokonce něco exotičtějšího? sestavit takový sloup není nic obtížného, napětí jediného článku je kolem 1V...ale takový sloup může těch "mincí" klidně stovky...ovšem ten Van de Graaffův generátor by bylo taky řešení... Pokud ovšem nespekulujeme úplně špatným směrem... Možná, že se o elektřinu vůbec nejednalo... ---------- mimochodem, podle mne vzniká světlo nejen nějakým žárem a elektrickými emisemi-tedy světélkováním plynů, ale CHEMICKY... možná, že právě v tomto způsobu je nejen budoucnost osvětlování, ale i minulost :-)]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 18 Mar 2014 19:01:28 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-273</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Jillian napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-272</link>
			<description><![CDATA[Pro osvětlení jsou Voltovy články dost nepraktické. Pokud nemáme pořádný článek (třeba Zn-C), dávají moc malý proud a také relativně malé napětí, aby byly využitelné jako zdroj pro výbojku (muselo by jich být v sérii velké množství). Lepším zdrojem proudu pro výbojku je elektrostatika. Řekové ji znali, ale o jejím využití moc nevíme. Teoreticky tedy Egypťané mohli použít něco jako Van de Graffův generátor. Rtuťové páry však nejsou zrovna nejvhodnější, protože mají maximum v ultrafialové oblasti spektra a jinde vyzařují jen málo. Proto jsou dnešní zářivkové trubice natřené zevnitř luminoforem, který ultrafialové záření převede na viditelné. Jako primitivní výbojka (doutnavka) však poslouží i zředěný vzduch a ten by (pokud zvládali sklářství na dostatečné úrovni, jak tvrdíte) zařídit mohli. Mimochodem, i ten had uvnitř baňky spíš odpovídá výbojce než žárovce http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDbojka]]></description>
			<dc:creator>Jillian</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 18 Mar 2014 14:22:30 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-272</guid>
		</item>
		<item>
			<title>j.a.n. napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-264</link>
			<description><![CDATA[S tou rtutí to je zajímavý postřeh. Sklo nebyl pro Egypťany problém, baňky a další tvary z něj běžně vyráběli. Se žhavením máte pravdu, totéž platí i o elektrickém oblouku, který také potřebuje velký proud. Je tu ale jiná možnost: výboj ve zředěných plynech - třeba zrovna ve rtuťových parách...]]></description>
			<dc:creator>j.a.n.</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 16 Mar 2014 15:03:36 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-264</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-263</link>
			<description><![CDATA[Pokud staří Egypťané znali sklo a znali rtuť, pak bych si dokázal výrobu slušného vakua představit... asi tak, jak si naši dědečkové doma vyráběli lampy do rádia :-)Viděl bych spíše problém s tím sklem... na druhou stranu: muselo to být nutně sklo? A muselo to "svítící uvnitř" být nutně žhavená tyčka či drát? Totiž ten voltův sloup vám dá dost vysoké napětí- záleží na tom, kolik článků poskládáte, ale elektrický proud takto získaný je mizerně malý a rozhorně by NIC NEROZŽHAVIL. Možná zdroj světla to je, opravdu to tak může vypadat, ale na jiném principu.Teď budu fantazírovat: co takhle nějaký měchýř nafouknutý plynem a to vlákno uvnitř přivádí dovnitř vysoký el. náboj, který září emitováním? ať je to jak chce, voltovým sloupem nic nerozžhavit nelze! Může "kopnout", může zajiskřit,gavan icky pokovit, ale žhavit nebude a NEBUDE! Zkuste to a uvidíte.]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Sun, 16 Mar 2014 13:52:09 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/zahady/1138-egyot-faraon-elektrina#comment-263</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
