<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom">
	<channel>
		<title>Indie úspěšně zahájila dobývání Marsu</title>
		<description>Diskutujte Indie úspěšně zahájila dobývání Marsu</description>
		<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars</link>
		<lastBuildDate>Wed, 29 Apr 2026 08:45:59 +0000</lastBuildDate>
		<generator>JComments</generator>
		<atom:link href="http://www.novakoviny.eu/component/jcomments/feed/com_content/1245" rel="self" type="application/rss+xml" />
		<item>
			<title>Vlastimil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-801</link>
			<description><![CDATA[Souhlasím! Bydlení ne, průzkum ano!]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 12:00:22 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-801</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Učitel napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-799</link>
			<description><![CDATA[Pro p. Čecha: Z prosté zvědavosti a touhy po poznání. To je mocný pohon. Nedávno proběhl nábor zájemců o cestu na Mars (bez možnosti návratu). Zájem obrovský. Jinak bylo to bydlení na Marsu myšleno spíš jen jako příklad. Kdybychom ty obrovské prostředky, které vkládáme do válčení a vzájemného ničení, využili pro mírový pokrok lidstva, tak bychom byli dávno někde jinde, než jsme teď.]]></description>
			<dc:creator>Učitel</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 10:44:59 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-799</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Učitel napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-798</link>
			<description><![CDATA[Prostě bych vývoj neukazoval jen jako výsledek sebezničujících choutek psychopatů, když to umíme i jinak a mnohem líp. Cílená spolupráce musí přinést lepší výsledky, než vzájemné soupeření o moc a peníze (které stejně vždy skončí zase válkou a ničením a opětovným zbytečným budováním toho, co jsme už měli, ale vlastní hloupostí si to zase zničili. Neskutečné plýtvání). Snad jsme jako civilizace už o trochu pokročili, nebo ne?]]></description>
			<dc:creator>Učitel</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 10:40:16 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-798</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Učitel napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-797</link>
			<description><![CDATA[To je nejisté. Válčení je jen výsledek naší chamtivosti a bojů o moc a peníze. U toho jsou nové objevy jen vedlejší produkt, čili jakýsi přebytek z již vynaloženého úsilí a vyplýtvaných prostředků, není to primární cíl. Spousta vynálezů a objevů v lidské historii vznikla naprosto mírovou cestou, jako výsledek přemýšlení,snah y o ulehčení práce, nebo jen prostého bádání. Kdyby se vědeckému výzkumu věnovaly stejné prostředky a stejné úsilí jako vojenskému, tak by ty výsledky musely být ještě výraznější. Navíc mírovou spoluprací bychom se vyhnuli zbytečnému opakovanému budování zničených hodnot (často s propadem ve vývoji o staletí zpět).]]></description>
			<dc:creator>Učitel</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 10:38:56 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-797</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-796</link>
			<description><![CDATA[Pravda je ovšem, že pokud má Indie peníze na atomové zbraně, pokud může vyhazovat prostředky lopatou na kosmický výzkum, bylo by nerozumné přispívat Indům na "humanitu"... asi mají všeho dost. V tom s Vámi, pane Učiteli, souhlasím]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 10:31:40 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-796</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-795</link>
			<description><![CDATA[Pane Učiteli, obávám se, že na Marsu se bydlet nebude. Důvody? Porovnejme s neobydlenými místy na Zemi: Mars: Zima, vítr, sucho, nedýchatelná atmosféra, ukrutná proměnlivá vzdálenost. Sahara: vítr, sucho,lze se vrátit pěšky :-) Sibiř: zima, vítr, lze se vrátit pěšky :-) Podmínky v neobydlených oblastech Země jsou proti podmínkám marsovským přímo rajské. Jenom úžasné nálezy přírodního bohatství mohou občas přimět lidi, aby se do těch zemských končin vydali. Napadá Vás, pane Učiteli, nějaká věc, pro kterou by se vyplatilo na to těleso nebeské se vypravit? Natož tam BYDLET? Podle toho co zde pan Novák napsal je každý kilogram dopravený TAM v ceně zlata... a cesta zpět?]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 10:28:09 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-795</guid>
		</item>
		<item>
			<title>j.a.n. napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-793</link>
			<description><![CDATA[Kdyby lidstvo nesoupeřilo a neválčilo, nejspíš by se rakety používaly tak nanejvýš na ohňostroje - a možná ani to ne. Je to možná smutné, ale je to tak: kosmické technologie jsou výsledkem válek, od staročínských bojových raket, přes V 2 až po mezikontinentál ní střely. Dokonce i orbitální dalekohled Hubble je jen modifikace špionážního satelitu.]]></description>
			<dc:creator>j.a.n.</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 09:44:52 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-793</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Učitel napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-792</link>
			<description><![CDATA[Je smutné sledovat takováhle plýtvání penězi, lidským umem a prací. Namísto spolupráce a spojení sil, prostředků a znalostí, sledujeme hloupou rivalitu a individualitu, kdy si každý stát sám na vlastním písečku provádí vývoj a výzkum a tím stále znovu a zcela zbytečně vyhazuje peníze na objevení už objeveného. Kdyby lidstvo dokázalo místo neustálého soupeření a nesmyslného nenávistného válčení, vraždění a ničení spolupracovat, už dávno bychom na Marsu bydleli.]]></description>
			<dc:creator>Učitel</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 08:59:26 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-792</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-791</link>
			<description><![CDATA[Platí -li co jsem napsal výše, pak poměr mezi náklady na indickou výpravu 73milUSD a získatelných dat 900 ("kilogramhodin " :-)), pak jedna jednotka je příjde na 81.111 USD. Kdežto Američany tatáž jednotka přijde na 7.023 USD. Z toho plyne, že Američani svůj výzkum provedou 11,5 x levněni než uctívači krav :-). Připomeňme si ovšem i fakt o přístrojovém vybavení těch kosmických letadel. Některá zařízení musí být logicky v obou aparátech obdobná: hodiny, zařízení ovládající a řídící pohyb směrové antény, přístroj sledující a udržující teplotu uvnitř karoserie družice, vysílačky a radiopřijímač atp. atd....Kdyby toto nezbytné zařízení vážilo jen 5 kg, pak poměr váhy mezi skutečně užitečným výzkumným zařízením by byl již nikoliv 4,3 x lepší u Američanů, ale 6 x lepší... a poměr ceny by se zase změnil...]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 07:43:36 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-791</guid>
		</item>
		<item>
			<title>Vlastimil Čech napsal:</title>
			<link>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-790</link>
			<description><![CDATA[Takže když to porovnáme: vědecký náklad je 4,3 krát větší u Američanů. Pokud ještě platí Keplerovy zákony, pak ta indická družice tím nejnižším místem nad povrchem prosviští velmi rychle, a pak bude proplouvat 3 dny vesmírem... pak kmitne nad povrchem a měří... těžko říct jak dlouho, ale určitě to nebudou hodiny :-)... snad jednu hodinu? Ta americká družice,klidně může měřit z doby svého obletu hodiny dvě až tři... Nu a počítejme: 180 dnů pobytu znamení pro Indy 60 přiblížení, tedy 60 hodin měření. Pro Američany to znamená 5,3 přiblížení denně, po dvou hodinách 10,6 hodin měření denně za 180 dnů pak 1908 hodin měření za celou výpravu. Předpokládáme-l i, že množství údajů je úměrné množství nesených vědeckých aparátů, pak Indové získají 60 x 15 = 900, Američani pak 1908 x 65 = 124.020 Poměr je 1:138 ve prospěch USA]]></description>
			<dc:creator>Vlastimil Čech</dc:creator>
			<pubDate>Tue, 07 Oct 2014 07:23:10 +0000</pubDate>
			<guid>http://www.novakoviny.eu/archiv/vesmir/1245-mandalyaan-mom-indie-mars#comment-790</guid>
		</item>
	</channel>
</rss>
