Nejbližší hvězdný systém má planetu podobnou Zemi

planc1

Trojice hvězd systému Centauri je "jen" 4,3 světelného roku od nás, takže mnoho autorů sci-fi odjakživa posílá své hrdiny právě sem. Nyní se ukázalo, že dělají dobře: navzdory dřívějším předpokladům tu opravdu jsou planety. Vědci zatím objevili jen jednu, je ale přibližně stejně velká jako Země, i když je na ní trochu horko. Především to ale otevírá možnost, že tam jsou i další – z hlediska rozměrů Galaxie prakticky u našeho prahu.

"Sledovali jsme tento hvězdný systém více než čtyři roky s pomocí teleskopu HARPS a máme důkaz existence planety, která kolem hvězdy Alfa Centari B oběhne jednou za 3,2 dny," řekl Xavier Dumusque z Geneva Observatory.

"Je to první známá planeta velikostí srovnatelná se Zemí, která obíhá hvězdu podobnou našemu Slunci," upřesňuje Dumsqueho kolega Stéphane Udry. "Ke svému slunci je sice příliš blízko, než aby na ní mohl být život, ale může to být jen jedna z planet celého planetárního systému. Naše technika ale zatím na objevení malých světů ve větší vzdálenosti od mateřské hvězdy nestačí."

Pro lepší představu: kdybychom vzdálenost mezi Zemí a Sluncem zmenšili na 1 centimetr, pak by systém Centauri byl od nás ve vzdálenosti asi 2,5 kilometru.

Svět tří sluncí

Na naší obloze tento hvězdný systém neuvidíte, protože svítí nad jižní polokoulí v souhvězdí Kentaura. Skládá se ze tří hvězd, z nichž nejznámější je Proxima Centaury, protože jde momentálně o vůbec nejbližší cizí slunce. Kromě ní tu jsou další dvě složky: alfa Centauri A a alfa Centauri B. Ty společně obíhají okolo společného těžiště a jeden takový oběh jim trvá přibližně 90 let. Vzájemná vzdálenost těchto dvou hvězd se periodicky mění, nikdy však není větší, než je vzdálenost Pluta od Slunce.

- - - - - - - - - - - - -

UPOZORNĚNÍ:

Víc o hledání planet podobných Zemi a života ve vesmíru najdete v knize Život ve vesmíru. Pokud ji nedostanete u Vašeho knihkupce, můžete si ji objednat zde.

- - - - - - - - - - - - - -

Alfa Centauri se neozbrojenému oku jeví jako jedna jasná hvězda, které se říká také Rigil Centaurus - Kentaurova noha, nebo Toliman, což v arabštině znamená Dva pštrosi. Už v malém dalekohledu však lze odlišit jednotlivé složky tohoto systému. Teprve kolem něj se v určité vzdálenosti otáčí Proxima. To znamená, že nejblíže Slunci je jen v určitém úseku své dráhy.

Alfa Centauri A je hvězda srovnatelná s naším Sluncem jak velikostí, tak typem - je dokonce ještě o něco větší a svítivější. Druhá složka alfa Centauri zůstává za Sluncem jen o málo pozadu. Přesto byli vědci k možnosti existence života a planet vůbec v tomto systému dlouho skeptičtí.

Naděje pro sféru života

Mělo se za to, že v systémech vícenásobných hvězd se planety neudrží - přestože už v 90. letech minulého století kanadští astronomové Paul A. Wiegert a Mathew. J. Holman vypočítali stabilní dráhy pro systém Centauri.

planc2

obr: Objevená planeta je sice velikostí srovnatelná se Zemí, ale příliš blízko u mateřské hvězdy, Otevírá však naději, že v systému mohou být i oběžnice v tzv. sféře života - světy podobné našemu

Z jejich zprávy zveřejněné roku 1998 vyplývá, že by tu mohly být i v takzvané zóně života - v takové vzdálenosti, aby na povrchu mohla existovat kapalná voda, a tedy i život. Většinová vědecká komunita to ale dlouho považovala jen za zajímavou myšlenkovou konstrukci.

Planeta objevená nyní se nachází hluboko pod sférou života: od mateřské hvězdy je jen asi 6 milionů kilometrů, což je méně než Merkur od Slunce. I tak byla její detekce na hranici možností současné techniky. Vědci použili chilský teleskop HARP k měření nepatrných výkyvů v pohybu hvězdy způsobených gravitační silou planety.

Jde o přelomový objev, protože dává důvod zamířit pokročilejší orbitální teleskopy právě na nejbližší hvězdu, kam by se dřív nikdo asi nedíval. Díky relativně malé vzdálenosti je naděje, že jednou bude možné spatřit tyto světy i na snímcích. A možná nejen to: Alfa Centauri je (na rozdíl od jiných hvězdných systémů) reálně dosažitelná technikou, kterou si už dnes umíme představit.

Psáno pro Hospodářské noviny

obr: Nejbližší hvězdy - směry a vzdálenosti.

Kresba: Novákoviny