Curiosity: NASA vyvrací senzace z Marsu

cur1

Rozruch, který nedávno vyvolala slova vědeckého vedoucího mise Curiosity Johna Rotzingera včera kosmická agentura NASA uváděla na pravou míru. Rotzinger tvrdil, že rover na Marsu získal "údaje, které se zapíší do učebnic", což vyvolalo dojem, že na Rudé planetě byl objeven život. Představitelé NASA to vyvrátili na včerejším (3. 12. 2012) shromáždění American Geophysical Union v San Franciscu.

"Spekulace, že jsme na Marsu udělali velký objev, nejsou pravdivé," prohlásil Paul Mahaffy z Goddard Flight Center NASA. "V této fázi mise žádný vědecký přístroj roveru nepřinesl důkaz o přítomnosti organických látek. Budeme ale v pátrání dál pokračovat. Před námi je výzkum dalších ploch v kráteru Gale."

Vědci upozornili, že Curiosity je teprve na samém začátku mise, která má trvat nejméně dva roky. Nyní uskutečnil první komplexní rozbory půdy, které měly především ověřit jeho schopnosti.. Robotické rameno přitom odebralo prach navátý větrem a písek z lokality vědci nazvanou Rocknest. Jde o plochý terén, který je od místa hlavního zájmu expedice - svahů hory Sharp - vzdálený několik kilometrů.

cur4

Analýza prokázala, že vzorky obsahují mimo jiné i vodu, síru a sloučeniny chloru. Objev vody v horninách Marsu není překvapením, na této lokalitě jí ale vzorky obsahovaly větší podíl, než se čekalo.

Největší pozornost se soustřeďuje na hledání organických sloučenin, které by mohly prozrazovat přítomnost minulého nebo současného života. Rover nese aparaturu SAM (Sample Analysis at Mars) pracující tak, že vzorky odebrané robotickým ramenem zahřívá v malé pícce. Zařízení pak analyzuje uvolňující se plyny. Tak je sice možné detekovat organické molekuly, na rozpoznání případného života ale rover není vybaven. Stejnou metodu používaly na Marsu i přistávací moduly sond Viking v 70. letech minulého století. Dnešní zařízení je ale citlivější - a především na mobilním podvozku.

"Nyní se nám podařilo vyzkoušet prakticky všechny vědecké přístroje roveru i to jak spolu dokáží navzájem spolupracovat, " uvedl vědecký pracovník mise Curiosity John Grotzinger. "Kvalita a množství dat slibují, že v cílové oblasti na svazích hory Sharp získáme bohatou vědeckou kořist."

Psáno pro Hospodářské noviny