Kyslík byl na Zemi dřív než vědci mysleli

kyslik1Už před třemi miliardami let existovaly na Zemi organismy produkující kyslík. Objev irských vědců přepisuje historii evoluce, protože dosud se mělo za to, že tyto formy života vznikly nejméně o 60 milionů let později.

Geologové z dublinské Trinity College ve spolupráci s indickými odborníky našli v indeickém státě Odisha v útvaru zvaném Singhbhum Craton horniny, které mohly vzniknout pouze za přítomnosti kyslíkové atmosféry staré 3,02 miliardy let.

"Je to mimořádně vzrušující nález, protože nám umožňuje zaplnit mezeru v našich znalostech nejstarší evoluce života na Zemi," uvedl profesor Quentin Crowley z Trinity College.

kyslik2

obr: Stromatolity - kolonie organismů, které se významně podílely na vzniku kyslíkové atmosféry Země

Země vznikla před přibližně 4,6 miliardami let a další miliardu let měla roztavený povrch neustále bombardovaný dopady asteroidů. Prvotní atmosféra se skládala z vodíku a hélia, které však brzy unikly do vesmíru, aby je nahradil oxid uhličitý - podobně jako je tomu na Marsu a Venuši dodnes. Jak se tu objevil život, je stále předmětem dohadů, jisté však už je, že se tak stalo překvapivě brzy po vychladnutí povrchu a zcela jistě bez přítomnosti významného množství kyslíku, který jsme ještě donedávna považovali za základní podmínku existence živých organismů.

Dnešní atmosféru - v pořadí už třetí - mají na svědomí mikroorganismy schopné fotosyntézy, tedy rozkladu oxidu uhličitého na uhlík a kyslík pomocí slunečního záření. Uhlík používali ke stavbě svých těl, kyslík představoval odpad. Kyslíková atmosféra, které vděčíme za vznik složitějších tvorů (včetně nás), tedy byla svým způsobem vlastně ekologickou katastrofou, i když vědci obvykle raději mluví o kyslíkové revoluci nebo také velké kyslíkové události (Great Oxidation Event).

Ve skutečnosti byl nárůst obsahu kyslíku poměrně pomalý. Řada organismů se mu dokázala přizpůsobit - a dokonce vznikly nové, pro něž se plyn stal zdrojem energie. Jejich metabolismus byl tak účinný, že mohly vytvořit vyšší formy života. Nastartovaly tak evoluční proces vedoucí až k člověku.

Donedávna se vědci domnívali, že fotosyntetické organismy produkující kyslík se na Zemi objevili před 2,4 miliardami let. Pozdější nálezy z jižní Afriky posunuly tuto událost do doby před 2,96 miliardami let a současný objev ještě o dalších 60 milionů let proti proudu času. Pokud to někomu připadá málo, pak je to třistakrát déle než trvala celá existence našeho druhu Homo sapiens.

psáno pro iHned.cz