Objev mimozemského života je na spadnutí

extrt1Fanoušci filmu Avatar věří, že Pandora existuje - a americká kosmická agentura jim dává naději. Podle astrobiologů NASA bude v dohledné době bezpečně potvrzena existence mimozemského života. Vědci soudí, že tomu nasvědčují dosavadní výsledky výzkumu vesmíru a že brzy budou k dispozici technologie potřebné pro získání definitivních důkazů.

"Jsme blízko k získání silných indicií, že život existuje i jinde než na Zemi," tvrdí planetoložka NASA Ellen Stofan. "Budeme je mít už během nadcházejících deseti let. A nejpozději do 20 až 30 let přineseme definitivní důkazy."

Podobných předpovědí sice už bylo vysloveno hodně, ale v tomto případě nemají daleko k oficiálnímu prohlášení. Ellen Stofan totiž v NASA zaujímá pozici vedoucí týmu poradců administrátora agentury Charlese Boldena.

Tam nahoře už o nás možná vědí

"Už víme, kde máme hledat i jak máme hledat," prohlásila Ellen Stofan už dříve na panelové diskusi zaměřené na úsilí NASA při pátrání po obyvatelných planetách a mimozemském životě. "Máme také většinu potřebných technologií a víme, jak s nimi naložit. Jsme na správné cestě."

Její kolega z NASA, astrofyzik Jeffery Newman k tomu dodal: "Otázka už nezní -jestli-, ale -kdy-."

extrt2

obr: Pokud v okruhu dvaceti světelných let existují vyspělé civilizace, už o nás nejspíš vědí

Bývalý astronaut (5 letů na raketoplánech Space Shuttle) a současný šéf vědeckých misí NASA John Grunsfeldt je ještě o něco konkrétnější: "Už naše generace se dozví o životě v naší sluneční soustavě - buď na ledových měsících velkých planet nebo na Marsu. Následující generace najde život na planetách jiných hvězd."

V rozhovoru, který letos v létě poskytl serveru Mail One, šel Grunsfeldt ještě dál, když naznačil, že mimozemšťané o nás možná už vědí: "Ovlivnili jsme atmosféru Země tak, že velké teleskopy v okruhu 20 světelných let by tyto změny zaznamenaly. Pokud tam je inteligentní život, už vědí, kde jsme."

V okruhu 20 světelných let se nachází přibližně 80 hvězd a u některých byly objeveny planety. Ve skutečnosti jsme se ale prozradili na mnohem větší vzdálenost - první rozhlasové vysílání je k zachycení ve vzdálenosti téměř stovky světelných let, na naši televizi se mimozemšťané s dostatečně vyspělou technikou mohou dívat do okruhu 70 světelných let. Stejnou dobu by ale zpět letěla jejich případná odpověď.

Ellen Stofan ale doporučuje se raději držet při zemi: "Zatím nemluvíme o malých zelených mužíčcích. Spíš je řeč o malých zelených mikrobech."

0-zivves

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

TIP:

Víc o hledání života ve vesmíru a kosmických civilizací najdete v knize Život ve vesmíru, kterou vydalo nakladatelství Daranus

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Optimismus vědců z NASA vyvolaly především objevy vody na nečekaných místech sluneční soustavy. Podpovrchový oceán nachází na Jupiterových měsících Europa a Ganymed a na Saturnově měsíci Enceladus. Podpovrchová tekoucí voda je nejspíš i na Titanu a na Plutu, někteří vědci nevylučují ani její přítomnost v kometách. Na většině těchto těles přitom jsou také organické látky, často velmi složité.

"Přitom velké planety jsme objevili u mnoha hvězd a nejspíš mají podobné měsíce, jako ty pozemské," konstatoval ředitel astrofyzikálního oddělení NASA Paul Hertz. "Existenci molekul vody jsme prokázali také v mračnech mezihvězdné hmoty a v prachových discích kolem hvězd, z nichž se tvoří planety. Dá se říct, že celá Mléčná dráha je nasáklá vodou."

Bez astronautů to nepůjde

Největší naděje na nalezení života NASA vidí na Marsu, kde rover Curiosity už také našel organické molekuly. Šéf planetárního výzkumu v NASA Jim Green oznámil, že podle posledních studií kdysi pokrýval velkou část severní polokoule Rudé planety oceán hluboký více než půldruhého kilometru. Tekutá voda v tomto množství se tam nacházela 1,2 miliardy let.

extrt4

obr: Mars je nadějný - vědci očekávají přinejmenším mikrofosilie. Bez lidí se ale jejich hledání nejspíš neobejde

Kresba: NASA

"Myslíme si, že je to dost dlouhá doba, aby se tam život rozvinul do poměrně pokročilých forem," komentovala výsledky studie Ellen Stofan. V této fázi existence pozemských oceánů na Zemi evoluce dospěla až k složitějším mikroorganizmům (tzv. eukaryota). Nedávno se také potvrdila hypotéza, že pod povrchem marsovských pouští je tekutá voda na některých místech i dnes.

Pravděpodobnost existence mimozemského života zvyšují objevy složitých organických látek v kometách a v některých typech meteoritů. Jde o takzvané uhlíkaté chondrity, což jsou zbytky původního mezihvězdného materiálu, z něhož se zformovala sluneční soustava.

To, že základní stavební kameny života přišly z vesmíru v podobě složitých polotovarů (podle některých vědců dokonce v podobě velmi primitivních mikroorganismů), by také vysvětlilo záhadu, proč se tu objevil tak brzy po vytvoření pevného povrchu Země. A pokud tomu tak je, pak stejná "setba" proběhla na mnoha místech sluneční soustavy.

Dokonce i donedávna skeptického nejvyššího šéfa NASA Charlese Boldena poslední objevy přiměly zmírnit názor: "Věřím, že jednou život najdeme - když ne ve sluneční soustavě, tak u jiných hvězd."

Největší naděje na nové poznatky týkající se života ve vesmíru vědci vkládají do tří misí, které se uskuteční během příštích deseti let. Roku 2018 má odstartovat Webbův kosmický teleskop - stroj v ceně 8,8 miliardy dolarů schopný najít stopy vody v atmosférách planet jiných hvězd. Pro rok 2022 NASA schválila výpravu zkoumající Jupiterovy ledové měsíce. Konkrétní důkazy by mohl přinést rover, který se roku 2020 se na Mars. Bude tam mimo jiné připravovat vzorky k odeslání automatickou sondou zpět na Zemi.

Ellen Stofan ale soudí, že rozhodující úlohu při hledání života nakonec sehrají lidé: "Najít mikroorganismy nebo jejich fosilie bude velmi složité a nejspíš se to neobejde bez přítomnosti odborníků přímo na povrchu Marsu."

Psáno pro iHned.cz